Topsector Energie, nov 2015 – 0kt 2018
Burgers spelen een cruciale rol in de energietransitie. Hun stemgedrag, investerings- en besparingsgedrag, hun steun of juist afkeuring van energieopwekkende of energiebesparende maatregelen betekenen het verschil tussen versnellen en vertragen. Door gebruik te maken van kennis uit de positieve psychologie kunnen individuen effectiever worden aangesproken op hun individuele gedrag en handelingsbereidheid. Tertium ontwikkelde met de Vrije Universiteit een model om de communicatie met burgers over specifieke energiemaatregelen en -producten te koppelen aan hun individuele en persoonlijke overtuiging. Door individuele burgers specifiek aan te spreken op hun eigen waarden en deugden kan hun bereidheid energie-innovaties te accepteren worden vergroot en de implementatie ervan worden versneld.
Zie hier het overzicht van alle deugden.
Uit opdracht van het Ministerie van Economische zaken en de Topsector Energie-subsidie is in samenwerking met de Vrije Universiteit onderzoek gedaan naar de volgende vraag:
Hoe kan je over de energietransitie communiceren als een publiek goed waartoe je je op verschillende manieren kunt verhouden?
Deugden definiëren wij als positieve eigenschappen die mensen nastrevenswaardig vinden, maar niet per sé hebben. Als de energietransitie mensen kan helpen om die deugden te verwezenlijken, dan wordt het aantrekkelijk om mee te doen. Het onderzoek verliep volgende de volgende stappen:
Het deugdenonderzoek heeft geleid tot een aantal concrete vervolgtrajecten:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.