We horen het vaak in #participatietrajecten: “Hoe nemen jullie de stem van de toekomstige bewoner mee?” Vandaag spreek Menno van der Veen hierover op het congres ‘De stem van woningzoekenden’, georganiseerd door Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, Vereniging Eigen Huis, Woonbond en VNG.
Vaak wordt het belang van die ‘abstracte’ toekomstige bewoner afgewogen tegen dat van huidige bewoners—bijvoorbeeld als die zorgen uiten over voorzieningen, verkeersdrukte of leefbaarheid. Maar veel van die zorgen zullen toekomstige bewoners ook hebben, zodra ze er eenmaal wonen.
Het is vaak nuttiger om concrete groepen woningzoekenden te betrekken. Denk aan jongeren die in hun dorp willen blijven, gezinnen die hun buurt niet willen verlaten, of toekomstige bewoners van specifieke projecten. Zo maken we de buurt samen toekomstbestendig—voor iedereen.
Benieuwd hoe? Neem contact met ons op!
#woningmarkt #burgerparticipatie #toekomstbestendig #levendigebuurten #volkshuisvesting #samenwerking #Tertium


